Projecten

Faia; Portugal 2018/2019 (enlish below)

Kusje voor de aarde; gebouwd met enthousiaste deelnemers aan Estival Estrela. Met  lokaal hout werd gezaagd en geschroefd en uiteindelijk was daar een grote versie van Kusje voor de aarde (ondertitel stamp)

Met dank aan Dominio vale do Mondego!

Het idee : Van de stempel van een bloem naar een stempel op de aarde. Een kruis, het symbool voor een kusje maar ook voor een anoniem handtekening.

Mijn wens : een kusje in elk land van de wereld.

Status tot nu toe: 2. (In Duitsland- Keeken en  Portugal-Faia )

Kiss for the Earth; built with enthusiastic participants of Estival Estrela. Local wood was used to saw and screw and eventually there was a large version of Kiss for the earth (subtitle stamp) Thanks to Dominio vale do Mondego! The idea: From the stamp of a flower to a stamp on the earth. A cross, the symbol for a kiss but also for an anonymous signature. My wish: a kiss in every country in the world. Status so far: 2. (In Germany; Keeken and Faia Portugal)

Den Helder, april 2013

Marjorie Slooff ;beeldende kunst; Den Helder; de rode loper
2013-1

Speciaal voor “De Halve van Den Helder” maakt ik op Fort Westoever een groot landartproject. Titel van het project is “de rode loper” , en het bestaat uit 5 metalen staanders geplaatst op de munitieduinen achter het fort. Eroverheen 3 meter brede stof, maar liefst 120 meter lang. De contouren van de heuvels uitvergroot, prachtig zichtbaar van af de weg en het water. Voordat ik met het plan begon omschreef ik het wer als een ode aan de wind en de lopers van de wandelmanifestatie “De Halve van Den Helder” . Ook wist ik dat het een waagstuk was omdat het wel eens zo zou kunnen zijn dat de wind sterker is als het doek.

Met alle zorgvuldigheid heb ik nagedacht over constructies om de stof mee te zekeren en uiteindelijk bedacht ik houten klemmen. Deze werden met rubbers en palen in de grond bevestigd. Watervaste houtlijm borgde het geheel. De metalen staanders heb ik met foam bedekt om de stof tegen schuren te beschermen. Toen ik met hulp opbouwde was het windstil en mistig. Dat ging goed! De loper zag er prachtig uit en de fotograaf van de krant maakte een prachtige foto.

Een geweldig project, gerealiseerd met veel hulp, wat een ruimte en mogelijkheden in Den Helder!

Firing Objects

Verslag kleiperiode Frateur, Boom Belgie
Juni t/m sept. 2010

boom_07

Persbericht NKvB (pdf, Acrobat nodig? arrow right download hier)
Firing Objects (pdf, Acrobat nodig? arrow right download hier)

Een oude steenfabriek, met grote ringoven, lange overdekte drooggangen en daarnaast nog een groot aantal al dan niet gerestaureerde gebouwen, was in juni een week lang het werkterrein van 9 leden van de Nederlandse kring van beeldhouwers. Klei kwam van de steenfabriek verderop, gemengd met lompen en graniet, en dat kon je ruiken!

Tijdens de voorbespreking presenteerde iedereen zijn (wilde) plannen. Groot en monumentaal werk ging er gemaakt worden.

En ter plekke gebakken in ovens aangepast aan het beeld.

Voor mij als minder ervaren keramist en experimenteel beeldhouwer was het mooi om te zien dat er ook met klei zoveel meer mogelijk is als ik had gedacht. Het hele project stond bol van experiment en reageren op omstandigheden en omgeving.

Mijn project bestond uit het afvormen van een 8-tal mallen die tezamen 2 grote organische bulbs vormen. Deze bladachtige vormen heb ik afgedrukt en geperforeerd zodat ik ze later weer –met betonijzer- aan elkaar kan maken. Het afvormen, gelijkmatig laten drogen en lossen waren deel van het proces, waarna het werk gestookt werd in de buitenoven.

Voor herhaling vatbaar.
Marjorie Slooff

boom_03

boom_04

boom_06

boom_05

Telpost Millingen -sektor oo5-

Tijdens mijn verblijf in de Telpost in Millingen heb ik mij letterlijk en figuurlijk in de rivier gestort. Uitgangspunt en inspiratie was de onderstroom, de beweging die je niet of nauwelijks waarneemt en die zoveel impact heeft op wat er gebeurt. Die onderstroom is er in de rivier maar ook in het hoofd van de mens. Van polyesther dat ik kocht bij de Millingse scheepswerf maakte ik twee drijvende vleugels. In het polyesther verwerkte ik wortels uit die ik uit het zand van het strand bij de Telpost trok. Die wortels zoeken immers ook hun weg naar de diepte.
De vleugels werden verankerd in de bodem van de rivier en draaiden steeds mee met de in en uitgaande stroom van het water in de baai bij de Telpost. Omdat het nogal koud was en winderig was dit best een spannende en natte onderneming.
Toen het werk na de eerste nacht het werk nog heel was werd ik erg blij en dacht dat het daarmee klaar was.
Maar ik rekende niet op de krachten van de rivier. De volgende dag veranderde de wind van richting en trof ik de ankers van ijzer verbogen en kapot aan. Een deel van het werk was weg, op weg naar Rotterdam…
Zo maakte de rivier mij duidelijk wie er de sterkste is, de natuur of de mens.

2010akt4

Leven uit een waterkamer.

Een reis door de Alblasserwaard.

Merel Holleboom en Marjorie Slooff, beeldend kunstenaars.

In juli 2008 reisden wij 4 dagen door de polder, op de fiets, met
een groot object achter ons aan. Het staat op 4 hoge poten, heeft een
rieten dak en 4 zijden die elk een ander aspect hebben. Zo is er een
deur die geopend helemaal uitklapbaar blijkt. Er is een zijde met 4
laatjes, oud en afgeleefd, en een met een soort raam maar dan dubbel
zodat er spullen in kunnen.

We verzamelden verhalen en spullen en het resultaat is tentoongesteld in het museum van Gorinchem.

koffer-3